Κάποιος που κινείται στους δρόμους της πόλης με δύο τροχούς, παρατηρεί καθημερινά το εξής ενδιαφέρον φαινόμενο: τις μεγάλες μοτοσικλέτες να κινούνται υποτονικά, δουλεύοντας σε λίγες παραπάνω στροφές από το ρελαντί και τις μικρές μοτοσικλέτες, τα σκουτεράκια και τα παπάκια να πηγαίνουν "τέρμα γκάζι". Γιατί;
Μα διότι οι μεγάλοι κινητήρες καίνε "στην καθισιά τους" 5-8 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, ενώ οι μικροί το πολύ... 2 με 2,5 λίτρα για την ίδια απόσταση. Και αυτό, στα χρόνια της ακριβής βενζίνης, μεταφράζεται σε άσκοπη σπατάλη χρήματος.
Ένας από τους κανόνες της οικονομικής οδήγησης είναι οι ήρεμες εκκινήσεις από στάση και το προσεκτικό και προοδευτικό άνοιγμα του γκαζιού (το γνωρίζουν ακόμα και τα χαλίκια της ασφάλτου που πατάμε).
Με τέτοια οδήγηση κάνουμε ταυτόχρονα οικονομία σε ένα σωρό άλλους τομείς, όπως:
Στη μετάδοση, αφού αλυσίδα και γρανάζια στις μοτοσικλέτες ή ιμάντες και φυγοκεντρικά στα scooter φθείρονται πολύ πιο αργά, απ' ότι αν οδηγούσαμε νευρικά, γρήγορα και με τέρμα το γκάζι.
Στα φρένα, αφού όταν πηγαίνουμε πιο αργά, καταναλώνουμε λιγότερα υλικά τριβής, είτε αυτά είναι τακάκια, είτε αυτά είναι δίσκοι ή σιαγόνες και κιθάρες ταμπούρων.
Στα ελαστικά, που δεν δέχονται μεγάλα φορτία στην επιτάχυνση ή την επιβράδυνση και δεν αφήνουν μεγάλες ποσότητες από το πολύτιμο υλικό τους στο οδόστρωμα.
Ο προσεκτικός και καθόλου αφηρημένος αναβάτης, εκτός από την ασφάλειά του, φροντίζει να μειώνει τις πιθανότητες πτώσης, μικρο-σύγκρουσης και τελικά ζημιάς σε αυτόν και τη μοτοσικλέτα του, που εκτός από πόνο και στεναχώρια, κοστίζουν χαμένο χρόνο και χρήμα.
Ο νομοταγής αναβάτης δεν θα ρισκάρει να εισπράξει κλήσεις για παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Κάτι τέτοιο σχεδόν πάντοτε μεταφράζεται σε γερή αφαίμαξη του πορτοφολιού του παραβάτη... εκτός των παράπλευρων απωλειών, όπως π.χ. αφαίρεση πινακίδων, διπλώματος κ.τ.λ.
Αν θέλετε το οικονομικότερο δίτροχο που κυκλοφορεί, όχι μόνο σε κατανάλωση, αλλά και σε γενικά έξοδα και συντήρηση, προτιμήστε ένα παπί, παρά ένα scooter. Τα δεύτερα συνήθως καίνε περισσότερη βενζίνη και έχουν ακριβότερη συντήρηση. Επίσης έχουν περισσότερα περιφερειακά πλαστικά τμήματα που θα γδαρθούν ή θα σπάσουν σε περίπτωση πτώσης.
Προτιμήστε να ανεφοδιάζετε τη μοτοσικλέτα ή το scooter σας από συγκεκριμένα πρατήρια βενζίνης τα οποία γνωρίζετε και έχετε ελέγξει, όσο το δυνατόν καλύτερα, για την ποιότητα και την ποσότητα της βενζίνης τους.
Φροντίστε επίσης για τη σωστή πίεση των ελαστικών σας, ελέγχοντας τα (τουλάχιστον κάθε εβδομάδα ή κάθε 10 μέρες) και συμπληρώνοντας αέρα αν χρειάζεται, βάζοντας τις πιέσεις που προτείνει ο κατασκευαστής.
Τα ξεφούσκωτα λάστιχα δημιουργούν μεγάλη επιφάνεια επαφής με την άσφαλτο κι έτσι αυξάνεται η τριβή, το δίτροχο "φρενάρει" περισσότερο κι έτσι καταναλώνεται περισσότερο καύσιμο.
0 σχόλια: