Σε λειτουργία τίθεται από το Σάββατο (30/11) και επίσημα για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης το μετρό της πόλης. Το πολύπαθο έργο, η κατασκευή του οποίου διήρκεσε 18 ολόκληρα χρόνια, μπαίνει επιτέλους στη ζωή των Θεσσαλονικέων που προσβλέπουν σε αυτό για την βελτίωση της καθημερινότητάς τους, στον τομέα τουλάχιστον των μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης.
Με την αποψινή παρουσίαση του σταθμού Βενιζέλου, που προκάλεσε σημείο τριβής μεταξύ κυβέρνησης και επιστημονικής κοινότητας για το ζήτημα της απόσπασης των αρχαιοτήτων, η οποία έπαιξε και αυτή έναν ρόλο στην καθυστέρηση του έργου, το βασικό ερώτημα που αναμένεται να απαντηθεί είναι: Άξιζε τελικά τον κόπο;
Αν και την απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα την δώσει η ίδια η ζωή, το NEWS 24/7 απαντάει σε 18 χρηστικά ερωτήματα -ένα για κάθε έτος κατασκευής του- για την λειτουργία και το μέλλον του μακροβιότερου ανέκδοτου αυτής της χώρας, με την ελπίδα να προκαλέσει λιγότερα γέλια με την έναρξη της λειτουργίας του.
1. Η διαδρομή
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, στην βασική γραμμή, θα καλύπτει απόσταση 9,8 χιλιομέτρων μεταξύ των σταθμών Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης και Νέα Ελβετία.
2. Πόσους σταθμούς θα περιλαμβάνει;
Η διαδρομή αυτή περιλαμβάνει 13 Σταθμούς. Αυτοί είναι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.
3. Πόσοι συρμοί υπάρχουν;
Συνολικά, στην πρώτη φάση, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα αποτελείται από 18 συρμούς
4. Ανά πόση ώρα θα γίνονται τα δρομολογία
Όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό στο ΑΠΕ, οι συρμοί θα κινούνται με χρονική απόσταση 3,5 λεπτών, ενώ στόχος είναι, όταν ενσωματωθούν επιπλέον συρμοί, ο χρόνος αυτός να μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
5. Πόση ώρα μεταξύ των σταθμών;
Η χρονική απόσταση μεταξύ δύο σταθμών υπολογίζεται στα 40 δευτερόλεπτα.
6. Πόσοι άνθρωποι θα το χρησιμοποιούν καθημερινά;
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση και σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, με την ενσωμάτωση της επέκτασης της Καλαμαριάς θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες/ημερησίως.
Σε κάθε έναν από τους συρμούς θα μπορούν να επιβιβάζονται 456 άτομα.
8. Πόσο θα κοστίζει το εισιτήριο;
Το κόστος του εισιτηρίου στο μετρό Θεσσαλονίκης, υπενθύμισε ότι ανέρχεται στα 0,60 ευρώ και ο κάθε επιβάτης μπορεί να το προμηθεύεται από τα 104 μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων που βρίσκονται στους σταθμούς, όπως και από τα εκδοτήρια, από τα οποία θα μπορεί κάποιος να εξασφαλίσει τη δική του προσωποποιημένη κάρτα.
9. Τι θα ισχύει με ποδήλατα και πατίνια;
Με υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ «οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο μετρό. Επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού.
10. Τι θα ισχύει για τα κατοικίδια;
Οι “γονείς” κατοικίδιων μαζί με τα ζώα τους θα μπορούν να μπαίνουν στο μετρό, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα σπίτια/τσάντες που διατίθενται στο εμπόριο.
11. Ποιες επεκτάσεις αναμένονται;
Στην τελική του μορφή το μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να εκτείνεται από τα δυτικά στην Νέα Ευκαρπία, έως τα ανατολικά στη Θέρμη. Επί του παρόντος μετά την βασική γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία, η οποία ξεκινά την λειτουργία της σε 10 ημέρες, αναμένεται η παράδοση της επέκτασης προς Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, με πέντε επιπλέον σταθμούς και τερματικό σταθμό στη Μίκρα.
12. Ποιους σταθμούς θα περιλαμβάνει η πρώτη επέκταση;
Οι σταθμοί που θα περιλαμβάνονται στην επέκταση της Καλαμαριάς θα είναι Καλαμαριά, Νομαρχία, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
12. Ποιες ώρες θα λειτουργεί το μετρό;
Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί από τις 5:30 το πρωί μέχρι τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα καθημερινά, ενώ τις Παρασκευές και τα Σάββατα το ωράριό του θα επεκτείνεται έως τις 2:00.
13. Τι ώρα θα είναι διαθέσιμο για τους πολίτες στις 30 Νοεμβρίου;
Από τις 13:00, μία ώρα δηλαδή μετά την τελετή των εγκαινίων, το νέο Μέσο Μεταφοράς της πόλης θα είναι διαθέσιμο για τους πολίτες.
14. Θα επιτρέπεται το φαγητό και ο καφές;
Το φαγητό και ο καφές δεν θα επιτρέπεται στους χώρους του μετρό, ενώ, όπως και στο μετρό της Αθήνας, εντός των σταθμών, δεν θα υπάρχουν κάδοι απορριμάτων.
15. Θα επηρεαστούν τα δρομολόγια των λεωφορείων;
Από 1η Δεκεμβρίου θα υπάρξουν 13 λεωφορειακές γραμμές που θα τερματίζουν σε σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκη. Θα πρόκειται τόσο για νέες γράμμες, όσο και για τροποποιήσεις υπαρχουσών.
Αυτές θα είναι: Νέα γραμμή σύνδεσης του αεροδρομίου Μακεδονία: Ονομασία: Χ2 «Νέα Ελβετία – Αεροδρόμιο Μακεδονία», Νέα γραμμή Ιστορικού Κέντρου, Νέα γραμμή σύνδεσης Νέας Ελβετίας με τον Α.Σ. ΙΚΕΑ: Ονομασία: Νο 79Χ «Νέα Ελβετία – Α.Σ. ΙΚΕΑ»
Τροποποίηση υφιστάμενων γραμμών: Νο 10 «Χαριλάου-Ν.Σ.Σ.» μέσω του άξονα της οδού Τσιμισκή, Νο 11 «Πυλαία- Πανεπιστήμιο» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Σιντριβάνι), Νο 17 «Τριανδρία-Αγίας Σοφίας» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Αγίας Σοφίας), Νο 20 «Μενεμένη-Ερμού» (απομάκρυνση από «πέταλο» και τερματισμός μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη ), Νο 21 «Εύοσμος- Ερμού» (απομάκρυνση από «πέταλο» και τερματισμός μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη), Νο 35 «Ν.Σ. Σταθμός – Μετέωρα» (απομάκρυνση από Βενιζέλου), Νο 36 «Βούλγαρη-Ζώνη Καινοτομίας» (διέλευση από Ν. Ελβετία-σύνδεση ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και Εμπορικό Κέντρο Cosmos με Ν. Ελβετία), Νο 57 «Διασταύρωση Χορτιάτη-Ασβεστοχώρι-ΝΣΣ» (απομάκρυνση από «πέταλο» και κατάληξη Ν.Σ.Σ), Νο 58Α «Διασταύρωση Χορτιάτη – Πανεπιστήμιο» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Σιντριβάνι), Νο 58Β «Διασταύρωση Χορτιάτη – Νέα Ελβετία» (σύνδεση με Σταθμό Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετία)
16. Θα είναι δωρεάν το μετρό τις πρώτες μέρες;
Τις πρώτες τέσσερις μέρες λειτουργίας, δηλαδή μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, η είσοδος στο μετρό θα είναι δωρεάν. Έπειτα θα απαιτείται το εισιτήριο των 0,60€.
17. Τι διάρκεια θα έχουν τα εισιτήρια;
Τα εισιτήρια θα έχουν χρονική διάρκεια 70 λεπτών
18. Πόσο κόστισε, τελικά, το μετρό της Θεσσαλονίκης;
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα το μετρό της Θεσσαλονίκης, περιλαμβανομένης της επέκτασης προς Καλαμαριά, κοστίζει 3 δισ. ευρώ. Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν περίπου 1,5 δισ.
0 σχόλια: