Υπενθυμίζεται ότι σήμερα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν και τα σούπερ μάρκετ.
- Πώς γίνεται η αγορά προϊόντων με τη νέα μέθοδο του click away;
Οι καταναλωτές θα πρέπει να επιλέξουν τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν είτε μέσω του e-shop ενός καταστήματος, είτε προβαίνοντας σε τηλεφωνική παραγγελία. Οι καταστηματάρχες θεωρούν το click away ως έναν τρόπο για να αποφορτιστούν οι μεταφορικές εταιρείες που έχουν «φρακάρει» λόγω του τεράστιου όγκου των παραγγελιών.
Τα βήματα για το click away
Οι καταναλωτές θα πρέπει να ακολουθούν τα εξής βήματα για τις αγορές τους από τα καταστήματα:
- παραγγελία μέσω e-shop ή τηλεφωνικώς
- αναμονή SMS από το κατάστημα για την παραλαβή με ραντεβού σε συγκεκριμένο χρόνο
- ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει στείλει SMS μετακίνησης με τον κωδικό 2
- ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει μαζί του έγγραφο ταυτοποίησης (ταυτότητα, άδεια οδήγησης) και το αποδεικτικό παραγγελίας (έστω σε email) ή το SMS του καταστήματος
- από τη στιγμή που θα στείλει κάποιος το SMS για να πάει για ψώνια, τότε θα έχει στη διάθεσή του μόνο 2 ώρες για να παραλάβει το προϊόν και να επιστρέψει στο σπίτι του
- έως 9 άτομα επιτρέπεται να βρίσκονται στην ουρά έξω από το κατάστημα και σε απόσταση 2 μέτρων
- οι καταστηματάρχες πρέπει να φροντίζουν ώστε η αναμονή να μην υπερβαίνει τα 10 λεπτά
- οι αγορές δεν γίνονται με μετρητά αλλά αποκλειστικά με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες (ή μέσω συστημάτων NFC στα κινητά) με POS
- η παραλαβή του προϊόντος γίνεται εκτός καταστήματος, ο πελάτης δεν επιτρέπεται να βρίσκεται στον εσωτερικό χώρο
- δυνατότητα επιστροφής/αλλαγής εντός 14 ημερών
Πώς θα δουλέψουν οι επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν e-shop
Σε αυτές τις περιπτώσεις η παραγγελία θα γίνεται τηλεφωνικώς. Οι συναλλαγές θα γίνονται μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis, όπου θα αποστέλλεται δωρεάν το SMS της αγοράς στους καταναλωτές χωρίς να επιβαρύνεται η επιχείρηση. Να σημειωθεί ότι με τον κωδικό μετακίνησης 2 επιτρέπεται η μετάβαση σε κατάστημα άλλης περιοχής αλλά όχι εκτός της περιφέρειας κατοικίας.
«Αν γεμίσει πάλι η Ερμού, τέρμα το click away»
Αυστηρή προειδοποίηση έγινε από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Α. Γεωργιάδη, ο οποίος ανέφερε ότι εάν υπάρχει συνωστισμός στους δρόμους για τα ψώνια, και συγκεκριμένα αναφέρθηκε στην Ερμού, τότε δεν θα εφαρμοστεί ούτε η μέθοδος του click away.
Συγκεκριμένα, «εάν γίνει συνωστισμός με την παράδοση εκτός, αν δούμε ότι γεμίζει πάλι η Ερμού, θα την κόψουμε την παράδοση εκτός». Πρόσθεσε ότι η «παράδοση εκτός» δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κανονική λιανική πώληση. «Δεν υποκρίνομαι ότι η παράδοση εκτός θα αντικαταστήσει το τζίρο των εορτών» είπε ο κ. Γεωργιάδης.
Όσον αφορά την μετακίνηση είπε: «Πρέπει να έχεις πάνω σου την ηλεκτρονική απόδειξη πληρωμής και το email με την ώρα παραλαβής, θα δώσουμε ανοχή μια ώρα πριν και μετά», είπε ο υπουργός και πρόσθεσε πως εάν υπάρχει πελάτης μέσα στο κατάστημα θα επιβληθούν ποινές.
Αντιδράσεις
To διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΕΕ συνεδρίασε χθες εκτάκτως για να συζητηθούν οι εξελίξεις και σε ψήφισμα που εξέδωσε διαμαρτύρεται: «για την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις και για την μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».
Όμως σε χθεσινές δηλώσεις του και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε: «Δεν υποκρίνομαι ότι η παράδοση εκτός θα αντικαταστήσει το τζίρο των εορτών».
Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει πλέον να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά την διαγραφή χρεών και επιπλέον ζητάει:
1. Την άμεση θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» επιχειρηματικού τροφοδότη λογαριασμού που θα συνδεθεί με τα POS και θα δώσει στις επιχειρήσεις την στοιχειώδη ρευστότητα που απαιτείται για να σωθούν από το λουκέτο.
2. Το πάγωμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι την επαναφορά της ομαλότητας στην αγορά και την ένταξή τους σε μία γενναία ρύθμιση.
3. Την επαναφορά των 120 δόσεων για τις ήδη υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς περιορισμούς.
4. Την άμεση αναστολή όλων των δόσεων επιχειρηματικών δανείων και την ρύθμιση του μεγάλου όγκου επιταγών που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου.
5. Την διατήρηση της μείωσης 40% των ενοικίων επαγγελματικής στέγης τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021.
6. Τον σχεδιασμό ειδικής ενισχυμένης επιστρεπτέας προκαταβολής με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι.
7. Την άμεση απόδοση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους μικρομεσαίους εμπόρους, για να μπορέσουμε να ζήσουμε εμείς και οι οικογένειές μας.
8. Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, καθότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για άσκηση επιτηδεύματος με τα καταστήματα κλειστά.
Σημειώνεται ότι η μέθοδος εφαρμόζεται ήδη σε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα, πολύ πριν την πανδημία. Η μέθοδος αναπτύχθηκε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, αλλά και για την ευκαιρία που έχει ο έμπορος να πουλήσει κάτι ακόμα όταν ο πελάτης έρθει να παραλάβει από το κατάστημά του.
Τα αρνητικά του click away
1. Σήμερα πολύ λίγες επιχειρήσεις έχουν e-shop.
2. Προϋπόθεση είναι να έχει κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) ο πελάτης ώστε να προπληρώσει, άρα όχι δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό ή να έχει εισόδημα κάτω του ακατάσχετου, ώστε να μπορεί να κάνει χρήση της κάρτας του.
3. Ο έμπορος πρέπει να δημιουργήσει υποδομή έξω από το κατάστημά του, για να παραδίδει τις παραγγελίες. Αυτό πρακτικά θα είναι αδύνατο για πολλούς εμπόρους και θα δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα.
4. Εξαφανίζεται κάθε πλεονέκτημα του μικρού εμπόρου, το οποίο αφορά την προσωπική επαφή με τον πελάτη. Οι μεγάλοι έμποροι κάνουν διαφημίσεις και οι μικροί έμποροι στηρίζονται στην προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση.
5. Πώς θα χειριστούν ζητήματα αλλαγών και επιστροφών;
6. Θα δημιουργείται συνωστισμός από τους πελάτες που θα πηγαίνουν, πχ στο εμπορικό κέντρο της πόλης, για να παραλάβουν τα δέματά τους.
7. Η εμπειρία στο εξωτερικό δείχνει ότι θα προκύψουν απάτες, εις βάρος των εμπόρων, κυρίως σε ηλεκτρονικό επίπεδο. Πχ πληρώνει με κάρτα άλλου, παραλαμβάνει, φεύγει και μετά αποκαλύπτεται η απατή από αυτόν που καταγγέλλει την παράνομη χρήση της κάρτας του και ακυρώνει την συναλλαγή
8. Αν ο έμπορος αργεί να βρει κάθε παραγγελία, θα δημιουργηθεί μεγάλη ουρά και θα προκύψουν προβλήματα, ειδικά όταν υπάρχει κακοκαιρία.
Τα θετικά του click away
1. Ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει άμεσα την παραγγελία του και να μην περιμένει την εταιρεία ταχυμεταφορών να παραδώσει.
2. Ο καταναλωτής δεν πληρώνει έξοδα μεταφοράς.
Παρατηρήσεις ΕΕΑ
1. Αφού θα έχει ο έμπορος e-shop και ο πελάτης θα προπληρώσει, γιατί να μην βάλει παραγγελία στο e-shop και να έχει και το δικαίωμα υπαναχώρησης (14 ημέρες) που του δίνει ο νόμος;
2. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο, με τους όρους CLICK AWAY, για να δούμε την εφαρμογή του σε άλλες χώρες, τα προβλήματα, τα πλεονεκτήματα. Στο εξωτερικό το ονομάζουν CLICK AND COLLECT (Κλικ εντ Κολέκτ, δηλαδή κάνε κλικ και συνέλεξε). Η μέθοδος είναι πολλών ετών και όχι καινούρια. Εκεί οι εταιρείες είναι εξοικειωμένες με την μέθοδο αυτή.
3. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία στις ΗΠΑ το 43% των λιανεμπόρων προσφέρει Click & Collect ενώ στην Ευρώπη το 78% των εμπόρων. Γενικά το 57% των εμπόρων παγκοσμίως προσφέρει αυτό το μοντέλο εδώ και πολλά χρόνια.
4. Σε πολλές χώρες οι έμποροι έχουν ειδικά κουτιά εκτός καταστήματος και ο πελάτης πάει στο κουτί, με τον κωδικό που έχει λάβει στο κινητό του, παίρνει το δέμα και φεύγει, ανέπαφα.
5. Προφανώς με πολύ λίγα e-shops στην αγορά η μέθοδος Click Away θα ευνοήσει τους μεγάλους.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ
0 σχόλια: