Ο παπάς σε γάμο στη Μικρή Γοργόνα είχε στύση, η Τζέσικα Ράμπιτ είναι γυμνή, η νύφη του Kill Bill στέλνει μήνυμα του Ταραντίνο κι ένα πέος βρίσκεται στα κρυμμένα καρέ του Fight Club.
Κρυμμένα στιγμιαία πλάνα που απευθύνονται στο υποσυνείδητο, εσωτερικά αστεία, μυστικά μηνύματα που προκαλούν τους φαν, γυμνό και δέος... Ο κινηματογράφος πάντα είχε και θα έχει τα μυστικά του, είτε πρόκειται για μηνύματα που αφιερώνουν οι δημιουργοί στους πιο φανατικούς των θαυμαστών τους, είτε για εμβόλιμα καρέ που στοχεύουν στο υποσυνείδητο ή για ανεξήγητες λεπτομέρειες σε σκηνές -που ξεπερνούν τα όρια του λάθους.
Η γκάμα με τα μυστικά διάσημων κινηματογραφικών επιτυχιών είναι τεράστια και περιλαμβάνει «μηνύματα» για όλα τα γούστα. Ξεκινώντας από τα εμβόλιμα πλάνα του δαίμονα στον Εξορκιστή και φτάνοντας μέχρι τον κρυμμένο φαλλό του Fight Club και τις ενίοτε ανάρμοστες ερωτικές λειτουργίες αγαπημένων ηρώων κινουμένων σχεδίων της Disney...
Ο κρυμμένος Μπραντ Πιτ χτυπά στο υποσυνείδητο
Ο πρώτος κανόνας του Fight Club είναι ότι δεν μιλάμε για το Fight Club, απλώς βλέπουμε κι αφήνουμε το υποσυνείδητο να κάνει τη δουλειά του. Στην ταινία, ο Ντέιβιντ Φίντσερ έπαιξε εσκεμμένα με τα μηνύματα που απευθύνονται κατευθείαν στο υποσυνείδητο με διάφορα εντυπωσιακά στην τελική εκτέλεση, «κόλπα». Το Fight Club είναι ένας θησαυρός κρυμμένων μηνυμάτων, αρχής γενομένης από αυτό που έχει αποκαλύψει ο ίδιος ο Φίντσερ: σε κάθε σκηνή της ταινίας, υπάρχει τουλάχιστον μία κούπα με την επιγραφή Starbucks!
Από εκεί και πέρα, τα διασημότερα «μυστικά» μηνύματα είναι δύο. Το πρώτο αφορά τις εμφανίσεις του ήρωα που υποδυόταν ο Μπραντ Πιτ, πριν ακόμα συστηθεί ως ρόλος στην ταινία, μέσα από καρέ που έκρυψε σε τέσσερις διαφορετικές σκηνές ο Φίντσερ. Με γυμνό μάτι δεν φαίνονται παρά σαν ένα στιγμιαίο χάλασμα της εικόνας -ή ένα παίξιμο του ματιού- όμως όταν η τεχνολογία το πάει καρέ καρέ -δείτε στο βίντεο- φαίνεται καθαρά και από το πουθενά η εικόνα του Μπραντ Πιτ!
Εδώ η πρόθεση σχετίζεται καθαρά με το σενάριο της ταινίας και θέλει να δείξει πώς δημιουργήθηκε σταδιακά ο χαρακτήρας στη συνείδηση του κεντρικού ήρωα. Γι' αυτό υπάρχει και πέμπτη εμφάνιση του Μπραντ Πιτ (πάντα πριν ενταχθεί ως ρόλος) σε βίντεο καλωσορίσματος του ήρωα (Εντουαρντ Νόρτον) σε ξενοδοχείο.
Εντοπίστηκε φαλλός αγνώστου ιδιοκτήτη
Βεβαίως, το πιο συζητημένο καρέ του «Fight Club» δεν δείχνει τον Μπραντ Πιτ, αν και κυκλοφόρησε κάποια στιγμή ο μύθος ότι δείχνει... κάτι δικό του, για την ακρίβεια το πέος του. Ο λόγος για το καρέ, με το κοντινό πλάνο του φαλλού ενός γυμνού άντρα που εμφανίζεται στην τελική σκηνή, ακριβώς πριν πέσουν οι τίτλοι, χωρίς και πάλι να είναι ορατό από τον θεατή (στο βίντεο θα το δείτε, στην κανονική εκδοχή δεν μπορείς να το διακρίνεις -μιλάμε για καρέ).
Εδώ και πάλι υπάρχει συγκεκριμένος λόγος που σχετίζεται με τη συνολική ιδέα της ταινίας (που στηρίχθηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Τσακ Πάλανιουκ). Σε κάποια σκηνή της ο Μπραντ Πιτ αποκαλύπτει στον Εντουαρντ Νόρτον ότι κάποτε δούλευε στον κινηματογράφο και συνήθιζε να περνά καρέ πορνογραφίας σε οικογενειακές ταινίες. Να έμενε απείραχτο το Fight Club που... δεν το λες και οικογενειακό;
Στο γάμο της Μικρής Γοργόνας
Είπε κανείς πως ο κόσμος των κινουμένων σχεδίων της Disney είναι πάντα κατάλληλος για όλους; Μάλλον, δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Μικρής γοργόνας, για την οποία έχουν γραφτεί πολλά. Κι αυτό γιατί διαπιστώθηκε πως έχει μια ανάρμοστη αδυναμία σε μια φυσική αντρική λειτουργία, παντελώς απαγορευμένη στα κινούμενα σχέδια -εκτός αν μιλάμε για πορνό: στύση. Σε γαμήλια σκηνή, στο παντελόνι του ιερέα εμφανίζεται μια ασυνήθιστη... κινητικότητα, που δεν μπορεί να είναι τυχαία, δεδομένου ότι πρόκειται για σκίτσο..
Η Τζέσικα χωρίς εσώρουχο!
Η Disney ελέγχεται και για άλλες σκηνές σε ταινίες της, που δείχνουν κινούμενα σχέδια με ανάρμοστες συνήθειες, μια από τις πιο γνωστές είναι και το «Ποιος παγίδευσε τον Ρότζερ Ράμπιτ». Οι σκηνές της ταινίας έχουν ξεψαχνιστεί από φαν οι οποίοι έχουν εντοπίσει, κάποια γυμνά καρέ. Χαρακτηριστικότερα αυτά τη στιγμή της σύγκρουσης ταξί με επιβάτη τη Τζέσικα Ράμπιτ, η οποία εκτοξεύεται στο οδόστρωμα αφού πρώτα περιστραφεί σε αισθησιακές πόζες με ανοιχτά πόδια, που αποκαλύπτουν ότι δεν φορά εσώρουχο...
Μια ανεξήγητη κι ανάρμοστη κίνηση
Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα εντελώς διαφορετικής φύσης μυστικό. Διαφορετικό όσο και παράξενο, κι ακόμα δεν έχει εξηγηθεί αν πρόκειται για αστείο ή για κάποιο -άγνωστο- μήνυμα. Σχετίζεται με το φινάλε της ταινίας «Επιστροφή στο μέλλον 3», όταν οι κεντρικοί ήρωες αποχαιρετιούνται στο τρένο. Κι εκεί που το κλίμα είναι χαρούμενο και συγκινητικό, ο μικρός Λιλ Βερν, ακριβώς από πίσω κοιτάζει προς την κάμερα, κάνει νόημα με το χέρι του και δείχνει το φερμουάρ του -κι ό,τι αυτό κρύβει. Το ερώτημα δεν είναι μόνο τι ακριβώς θέλησε να κάνει ο μικρός, αλλά γιατί το πλάνο έμεινε κανονικά στην ταινία; Γεγονός που στηρίζει την άποψη που λέει ότι ο πιτσιρικάς δεν πήρε πρωτοβουλία, απλώς ακολουθούσε οδηγίες.
Με αγάπη από τον Ταραντίνο
Ο Κουέντιν Ταραντίνο είναι ένας κινηματογραφιστής, ο οποίος αρέσκεται να εμφανίζει στις ταινίες του κρυμμένες αναφορές σε άλλες ταινίες και διάφορα μηνύματα. Στο Kill Bill, στη σκηνή στην οποία η νύφη Ούμα Θέρμαν βρίσκεται στο Τόκιο, όπου αντιμετωπίζει καμιά εκατοστή αγριεμένους εχθρούς, κάποια στιγμή ανεβαίνει σε γυάλινο πάτωμα. Η κάμερα βρίσκεται από κάτω και εμφανίζεται αυτό που είναι χαραγμένο στο παπούτσι της. Μιάμιση... λέξη δηλαδή: Fuck'u! Προσβλητικό... είπατε; Καθόλου. Αφ' ενός δεν χρειάζεται να το πάρουμε προσωπικά, αφού εναρμονίζεται με τη συνολική στάση της νύφης απέναντι στους εχθρούς της. Και αφ' ετέρου, θεωρήθηκε απλώς μια πλάκα του Ταραντίνο απέναντι στους φαν που ξεψαχνίζουν τις ταινίες του για να βρουν κρυμμένα μηνύματα.
Ο Χίτσκοκ σε διαφήμιση για αδυνάτισμα!
Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με ένα κρυμμένο μήνυμα αλλά με τη γνωστή συνήθεια του Αλφρεντ Χίτσκοκ να κάνει μια στιγμιαία εμφάνιση σε κάθε ταινία του -όχι βέβαια μέσα από εμβόλιμα καρέ, αλλά ως κομπάρσος. Πώς θα μπορούσε όμως να το κάνει αυτό στην ταινία Lifeboat, που γυρίστηκε ολόκληρη σε μια σωστική λέμβο, μετά το ναυάγιο ενός πλοίου στο οποίο δεν ήταν επιβάτης; Ο Χίτσκοκ βρήκε εύκολα τη λύση, βάζοντας έναν από τους χαρακτήρες να διαβάζει εφημερίδα με διαφήμιση για γρήγορο χάσιμο βάρους, μετά της κλασικής συνοδευτικής φωτογραφίας του «πριν» και του «μετά». Η φωτογραφία του Χίτσκοκ βεβαίως εκπροσωπούσε το «πριν» από τη δίαιτα.
Προσευχή σε όργιο
Στην ταινία «Μάτια ερμητικά κλειστά», ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ βρήκε έναν ιδιαίτερο τρόπο για να δώσει μια ακόμα πιο απόκοσμη αίσθηση σε μια σατανιστική γυμνή τελετή, ενσωματώνοντας στο τραγούδι της Τζόσλιν Πουκ, Masked Ball, πραγματική Ορθόδοξη Λειτουργία από τη Ρουμανία, παιγμένη ανάποδα! Αν παιχτούν κανονικά, τα λόγια που ακούγονται στη σκηνή, λένε: «Ο Θεός είπε στους μαθητές του: να προσεύχεστε στον Κύριο για έλεος, ζωή, γαλήνη, υγεία και συγχώρεση για όλα τα παιδιά του Θεού. Αυτοί που προσεύχονται θα βρουν έλεος...».
Οι κρυμμένες όψεις του δαίμονα
Είναι η ταινία που έχει τρομάξει γενιές και γενιές ανά τον πλανήτη για δεκαετίες. Οταν το 1973 ο «Εξορκιστής» βγήκε στις αίθουσες, ο Γουίλιαμ Φρίντκιν αναγκάστηκε να αποσύρει κάποια από τα καρέ με εικόνες του δαίμονα, που παρεμβάλλονταν ανάμεσα στις σκηνές της ταινίας και απευθύνονταν κυρίως στο υποσυνείδητο -το όλο σύνολο κρίθηκε πολύ τρομακτικό για να το αντέξει το κοινό. Κάποια, όμως, παρέμειναν, ενώ πολλά από αυτά επανήλθαν στην uncut εκδοχή της ταινίας -δείτε το σχετικό τρέιλερ και θα καταλάβετε.
Ο πραγματικός κώδικας Μορς
Στην περίπτωση του Fight Club, έχουμε να κάνουμε με μηνύματα που απευθύνονται στο υποσυνείδητο, στον King Kong του Πίτερ Τζάκσον (2005), μάλλον πρόκειται για εσωτερικό αστείο το γεγονός ότι ο κώδικας Μορς που χρησιμοποιήθηκε σε σκηνή της ταινίας για να στείλει υποτίθεται το μήνυμα για μια σύλληψη ήταν αληθινός κώδικας Μορς, που όμως δεν έλεγε τίποτα για καμία σύλληψη, αλλά έλεγε τη φράση: «Show me the monkey!».
0 σχόλια: